ההשפעות הפסיכולוגיות של מועדון הלקוחות
האדם מובדל משאר החיים על פני האדמה ביכולת התבונית לבטא במילים את מחשבותיו. כחלק מאותה יכולת קיימת גם ההבנה כי מה שטוב לאחר ודאי טוב גם לי. לכך מצטרפת ההוכחה המוצקה אשר קרויה בפי רוב – מועדון לקוחות.
פלטפורמה זו מאפשרת לאינדיבידואל לקבל כרטיס מועדון, להצטרף לקבוצה ולהיות חלק ממנה על מנת להיטיב עם עצמו בשל גודלה של הקבוצה. וכמו בימי עבר בהם שבט חזק נמדד בגודלו, כך גם היום, ככל שמדובר באותם מועדוני לקוחות.
ההשתייכות שלנו היא השתייכות ראשונית למשפחה, השתייכות לעם, למפלגה פוליטית, השתייכות למקצוע שלנו ולמעמד שלנו. תחושת השתייכות אפילו אל מועדוני לקוחות מעניקה לנו ביטחון, משפיעה על הדימוי העצמי, מפיגה חרדות, ומאשררת את קיומנו. בזמנים עברו תחושת הקהילה הייתה מבוססת דיה ולא נדרשה למאמץ מיוחד כדי לתחזק אותה; במאה העשרים, עם המעבר אל הערים הגדולות תחושת ההשתייכות התערערה ואנשים חוו תחושות חרדה, בדידות ואבדן תחושת זהות.
מועדוני לקוחות פונים בדיוק אל הכמיהה להשתייכות ומציעות לה סוג של פתרון; בסיטואציה רגילה, אדם מחפש מוצר, נכנס באופן אקראי אל אחת החנויות הרבות המציעות את אותו המוצר, רוכש אותו וחוזר אל ביתו. בסיטואציה כזו, אותו לקוח מקבל את המוצר הספציפי שעבורו הוא נכנס לחנות, אך ברמה הרגשית הוא נותר מנותק – המוצר לא משקף את היותו אדם מיוחד, הוא נותר אנונימי, איש לא מכיר אותו והוא לא מכיר איש מנותני השירות. אותו לקוח לא יוצר קשר של נאמנות או השתייכות אל החנות האקראית אליה נכנס, הוא אינו בוחר בה באופן מודע, ואינו מתוגמל על הבחירה הזו כמו בדוגמת ההשתייכות אל מועדוני לקוחות.
בדקו כמה העסק שלכם יכול להרוויח בעזרת מועדון לקוחות
מועדוני לקוחות יוצרים עם הלקוח קשר של מחויבות הדדית, מספקים לו תחושת השתייכות, הכרה בהיותו אינדיבידואל ומתגמלים אותו על הנאמנות שלו. כאשר לקוח בוחר להשתייך אל מועדוני לקוחות הוא יוצר היקשרות רגשית, אפילו תת-מודעת אל בית העסק; מבחינת הלקוח בכל קנייה במקום ושימוש בהשתייכות אל מועדוני לקוחות, הוא חוזר אל מקום מוכר, אשר פונה אליו בשמו הפרטי (הכתוב על כרטיס הלקוח שלו), זוכר את יום ההולדת שלו, מעניק לו הנחה ותגמול על נאמנותו, ו"מעדיף" אותו על פני הלקוח האנונימי אשר לא משתייך אל מועדוני לקוחות. הקשר הבלתי אמצעי, המנותק ולא תלוי במוצר הספציפי אשר מוכר בית העסק, עונה על הצורך הבסיסי של האדם המודרני שיכירו בקיומו ויזהו אותו כנפרד מן ההמון נטול הפנים.
/ 5.