ההבדל בין מועדון לקוחות למועדון צרכנות
איך להקים מועדון צרכנות?
שאלה שהרבה בעלי העסקים שואלים את עצמם כאשר הם רוצים לקדם, לפתח ולקחת את העסק שלהם עוד כמה צעדים קדימה היא "איך להקים מועדון צרכנות לעסק שלי ומה זה אומר ניהול מועדון צרכנות?"
לפני שנסביר איך להקים מועדון צרכנות, חשוב להבין מהו מועדון צרכנות ומה ההבדל בינו לבין מועדון לקוחות.
מועדון לקוחות VS מועדון צרכנות
חודשים האחרונים פונים לחברתנו בעלי עסקים ויזמים רבים המבקשים שרות של בניית מועדון לקוחות.
בשלב הראשון של השיחה נציגינו שואלים מספר שאלות בכדי לאפיין ולהבין את צרכי הלקוח.
במקרים רבים הפונה הוא יזם המבקש לבנות מועדון לקוחות ובעצם, כוונתו היא בניה של מועדון צרכנות. בעקבות פניות חוזרות ונשנות ובלבול גדול בין שני המושגים החלטנו לכתוב כתבה קצרה המסבירה איך להקים מועדון צרכנות ומציגה את ההבדלים בין מועדון צרכנות למועדון לקוחות.
מועדון לקוחות
ההגדרה- מועדון לקוחות הוא אמצעי שיווקי – פרסומי ממוקד, בעזרתו ניתן לזהות את לקוחות העסק, למפות ולפלח אותם לפי צורכיהם והעדפותיהם ולפנות אליהם בפניה אישית. כך ניתן להתאים בצורה מקסימלית את המוצרים והפתרונות שהעסק מציע ללקוחותיו.
לרוב, תינתן ההטבה אך ורק בבית העסק. ההטבה תינתן ללקוח בהעברת כרטיס חכם על מנת שניתן יהיה לתעד את הפעילות העסקית, לתגמל ולדוור בהתאם.
לדוגמא, לקוח שקונה הרבה מקבל יותר הטבות מלקוח שקונה מעט. דוגמא נוספת: לקוח שלא הגיע זמן רב יקבל הזמנה לחדש את הקשר עם המותג לעומת לקוח שמגיע בתדירות גבוהה ויקבל דיוור עם תוכן שונה ומותאם לו באופן אישי.
בדקו כמה העסק שלכם יכול להרוויח בעזרת מועדון לקוחות
חשוב לומר כי קיימים מספר סוגים למועדוני לקוחות. החל ממועדון פשוט שמקנה הנחה קבועה ומכיל רשימת תפוצה בסיסית, ועד למועדון לקוחות מתקדם שמעניק תוכניות נאמנות, צבירות, דיוורים, מבצעים מפולחי לקוח, חיבור לרשתות חברתיות ועוד.
מועדוני לקוחות מתקדמים דורשים אמצעי זיהוי ייחודי לכל אחד מחברי המועדון. ניתן להשתמש במספר חד ערכי כגון תעודת זהות. הפתרון המקובל בשוק הינו להפיק כרטיס מגנטי (שאינו כרטיס אשראי) עם מספר שונה לכל חבר. במאמר מוסגר נזכיר גם שיש פתרונות המשלבים כרטיסי אשראי….אבל זו הולכת כבר להיות כתבה אחרת לחלוטין.
החברות במועדון יכולה להיות בחינם או בתשלום. מנסיוננו "מה שעולה כסף שווה כסף". עסקים שמחפשים בנייה ו/או ניהול מועדון לקוחות בתשלום, יכולים לתת הטבות טובות יותר ולהפנות משאבים רבים יותר לתהליך – מה שהופך את המועדון לכלי שימור ושיווק איכותי ויעיל יותר.
ניהול מועדון צרכנות
מועדוני צרכנות קיימים שנים רבות וכמעט אין מישהו שאינו חבר באחד מהם, אם זה דרך מקום העבודה או דרך אחד מכרטיס האשראי.
הגדרה- מועדון צרכנות הוא התארגנות של גוף או חברה, המעניקה ללקוחותיה הטבות, הנחות ומבצעים במספר רב של בתי עסק שונים.
לדוגמא: מועדון צרכנות של "חבר" (אנשי צבא קבע)
איך מתחיל תהליך של בנייה והקמת מועדון צרכנות ?
בנייה והקמת מועדון צרכנות נעשית בד"כ ע"י גוף או חברה המייצגת מגזר של אנשים.
לרוב, מטרותיה של החברה היא רווח כלכלי או השפעה כזו או אחרת על מגזר האנשים שאותה היא מייצגת.
מה קיים היום במשק ?
ישנם מספר מועדוני צרכנות כגון: חבר, הסתדרות המורים, הוט ועוד. אלו הם מועדוני צרכנות מוכרים מאוד. כמו כן קיימים היום מועדוני צרכנות לוועדי עובדים לדוגמא חברות היי טק כגון: אמדוקס, HP, רפאל, תעשייה אווירית ועוד.
בשנים האחרונות הצטרפו לחגיגה גם חברות האשראי שהבינו את הכוח בהטבות מרוכזות למגזר ספציפי והפיקו כרטיסי מועדון ללקוחות שלהם ומגזרים נוספים .
רוב מועדוני הצרכנות היום מחוברים לכרטיסי אשראי ובכדי להצטרף למועדון כזה או אחר צריך למלא טפסים לקבלת כרטיס אשראי אישי המחובר למועדון. רוב ההטבות במועדוני הצרכנות הם במעמד החיוב החודשי ולא במעמד הקניה.
במידה ומועדון הצרכנות עובד עם כרטיסי אשראי, ניתן לגייס הטבות מכל בית עסק שיודע לכבד כרטיסי אשראי. עם זאת חשוב לזכור שמחסום ההצטרפות למועדון גבוה מאוד עקב התהליך הכרוך בהנפקת כרטיס אשראי.
אז מי מרוויח מכל הסיפור?
מקימי מועדון הצרכנות ירוויחו מכל עסקה, ממכירת הכרטיסים ופעילויות שיווק, החברים במועדון ייהנו מהטבות והעסקים ייהנו מפרסום והפניית לקוחות אליהם. כמובן שגם חברת האשראי נהנית מכל העסק.
חשוב לדעת שניתן להקים גם מועדוני צרכנות ללא כרטיסי אשראי, עלויות ההקמה יהיו בדרך כלל גבוהות יותר מאשר הקמת מועדון לקוחות, מצד שני הורדת מחסום הכניסה של הפקת כרטיס אשראי מגדיל את הצטרפות החברים בעשרות אחוזים ואף יותר.
תחום מועדוני הלקוחות ומועדוני הצרכנות גדול ומורכב, על מנת להבין יותר ולהתאים את סוג ואופן פעילות המועדון הרצוי נשמח לעזור בשיחה טלפונית קצרה.
ההבדלים בין מועדון לקוחות למועדון צרכנות
נושא | מועדון לקוחות | מועדון צרכנות |
מי הבעלים של המועדון? | המותג או בית העסק שבונה את המועדון | גוף או חברה המייצגת מגזר של אנשים |
מטרת המועדון | בעל המועדון רוצה לייצר מנגנון של שימור לקוחות במטרה להגדיל את כמות החזרות וסל הקנייה של הלקוחות בבית העסק. בנוסף, להישאר בקשר, להכיר את לקוחות העסק ובסופו של דבר לייצר נאמנות לקוח. | רווח כלכלי או השפעה כזו או אחרת על מגזר האנשים |
היכן מכבדים את המועדון | בבית העסק או ברשת הסניפים של המותג הספיציפי | בעסקים שונים ברחבי המדינה |
מהו אמצעי הזיהוי המקובל | כרטיס מגנטי עם מספר ייחודי | כרטיס אשראי |
עלויות לחבר המועדון | עלות הצטרפות (יש עסקים שנותנים בחינם) | עלויות אשראי + עלות הצטרפות (בדרך כלל אפסית כדי למשוך אנשים פנימה) |
לסיכום
תחום המועדונים, בין אם מועדון לקוחות ובין אם מועדון צרכנות, הנו תחום עשיר במידע, רעיונות והזדמנויות חדשות.
בין אם אתם יזמים שמייצגים מגזר ייחודי ובין אם אתם בעלים של חנות או רשת חנויות, נשמח להקים אתכם יחדיו את הפתרון הייחודי שיתאים לצרכים שלכם.
/ 5.